"ASSALAMUALAIKUM"

"Terima kasih telah mengunjungi blog saya semoga dapat mengambil manafaatnya dan mohon maaf bila semua isi di dalamnya tidak sesuai dengan harapan anda "

Thursday, December 16, 2010

PENGANJUR KECOH - PENIAGA MAMPUS

Para peniaga pasar malam Hari Isnin Di Bandar Tasik Kesuma Beranang di kejutkan dengan berita yang pengurusan pasar malam itu akan di ambil alih oleh pengurusan baru iaitu Badan Pengurusan Bersama (JMB), Pangsapuri Baiduri, Bandar Tasik Kesuma, Beranang. Angin tidak, ribut pun tidak tiba-tiba kami di datangi oleh sekumpulan lelaki yang memperkenalkan diri sebagai wakil JMB yang diketuai oleh Pengerusi nya Saudara Mat Ali Bin Tukiman, Saudara Kasim (Bendahari), dan Saudara Zul (merangkap Bakal Pengerusi Pasar Malam nanti).Mereka mengedarkan borang Bancian Peringkat Awal untuk di isi. Biasalah isu lapuk di mana-mana jua Pasar Malam bila penganjur nya bertukar, ada saja cerita negatif berkenaan penganjur lama buat tahi walaupun penganjur tu dah buat yang terbaik. Tapi bila kita nak ambil alih cerita-cerita negatif ni pun mula le tersibar. Ini pun kita kita tak boleh elak atau kikis kerana dah di namakan MELAYU....PHD tu Warisan kita. Yang nak memampuskan Melayu...MELAYU le juga...INGAT...yang nak bertepuk tangan dan tunggu peluang....1 MALAYSIA..!!!!

Ini lah borang bancian peringkat awal yang di edar oleh AJK JMB pada hari Khamis 09 December 2010, disuruh isi hari itu jugak tapi kami tak isi, Hari Isnin 13.12.2010 baru kami serahkan borang. Menurut penerangan pengerusi JMB pada Ayahnyah, peniaga lama boleh berniaga seperti biasa, kekal  tempat lama dan bayar lesen sahaja ke MPKJ bila tahun baru kelak.Dia meyakinkan ayahnyah yang pengurusan je berubah tapi...lain-lain tetap dikekalkan untuk peniaga lama. Mereka dari JMB lebih mementingkan kebajikan peniaga dan tidak akan membebankan peniaga lama.Duit kutipan sampah dibayar RM4.00 satu tapak setiap kali berniaga.Berbanding sekarang RM5.00. 

Ini salinan surat dari MPKJ kepada peniaga -peniaga Pasar Malam (Isnin), bukti JMB akan mengambil alih Pengurusan mulai 01 Jan 2011 dari Nozhar Bin Che Noor ( Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Zon Kajang).Surat ini di tandatangan oleh Puan/Cik Zalinda Binti Zainudin, Pen. Pengarah Kanan Bah. Perlesenan.MPKJ.

HAAAAAA!!!!!! Ini lah yang paling seronok sekali. Bila borang dah isi...Puan/Cik Zalinda pun dah seronok sain surat kelulusan serah pada JMB. Peniaga lama mula TERKANGKANG MENONGGENG. Cuba teliti risalah diatas untuk peniaga LAMA.... Peniaga BARU Ayahnyah tak kisah kerana kalau dia nak berniaga dan bersetuju dengan harga tu...dia ambil tapi... kalau dia tak setuju..dia berambus...TAPI orang lama yang dari mula lagi menghidupkan pasar malam itu, sama-sama sabar berjuang dan tunggu bersama-sama NOZHAR dari Pasar Malam ' Hidup Segan Mampus Tak Mahu' hingga menjadi salah satu Pasar Malam paling meriah dalam Empayar MPKJ. Tiba-tiba kena bayar RM470.00 macam nak masuk Pasar Malam baru. Dah lah baru-baru ni bila orang tenguk Pasar Malam tu berjaya ada kumpulan merah mata...mintak MPKJ luluskan Pasar Malam Hari Khamis di tempat sama. Tu Ayahnyah tak heran kerana seperti yang Ayahnyah katakan, Pasar Malam yang baru dibuka, sukahati Penganjur le nak letak harga. Ayahnyah pun kena RM530.00 untuk dua tapak, sebab.. hari Khamis Ayahnyah memang tak ada tempat nak berniaga. Tapi....tengok Mana-mana tempat pun kalau satu minggu Pasar Malam di buka dua kali, salah satu akan MAMPUS, kalau tak akan ' HIdup Segan Mampus Tak Mahu '. Memang akan terjejas.
Sepatutnya MPKJ badan Profesional yang mempunyai pakar-pakar dan pengalaman yang luas, patut memantau kelulusan tapak Pasar Malam. Jangan dilulus dua kali seminggu disesuatu tempat. Cukup sekali, kalau nak buka cari tempat lain. 
Wahai MPKJ yang Ayahnyah hormati dan Sayangi! Pengurusan Lama di bawah jagaan  Saudara Norzhar Che Noor telah membuktikan kecermelangannya dalam pengurusan Pasar Malam Hari Isnin Bandar Tasik Kesuma. Dah Puluhan Ribu duit nya habis bersabar nak menghidupkan Pasar Malam tu bersama peniaga setia. Tapak Pasar Malam Bandar Tasik Kesuma berbeza kerana tapak tu tapak swasta kena bayar Sewa Bulanan pada Pemaju Perumahan .Beliau tak pun buat tahi macam penganjur lain. Dah berak dan buat tahi dan tinggalkan peniaga terkoteng-koteng kena saman dengan MPKJ, lepas tu mereka dapat pulak bukak hari lain atau tempat lain. Kalau dia makan duit mana bukti nya , jangan sedap mulut je orang buat cerita.
Ini semua kerja MELAYU... BILA dah meriah mulalah datang PENGACAU-PENGACAU yang berangan-angan nak kaya yang meraih keuntungan atas keringat dan penat lelah orang lain. Dah banyak bukti dan contoh-contoh penganjur yang buka pasar malam yang menambah bini, lagak YB,beli kereta buat tahi dan tinggalkan pasar malam yang memeningkan MPKJ. Tapi yang jahanam dan jadi mangsa nya peniaga.
Mungkin orang ramai memikirkan yang peniaga Pasar Malam tu senang, itulah sebabnya berebut orang nak jadi penganjur...penuh dalam kepala otak angan-angan dan perancangan sebelum jadi penganjur.Itulah sebabnya orang yang BONGOK pun boleh jadi penganjur bukak tempat ' JIN BERTENDANG ' lepas tu lingkup. Dah banyak kali, dah banyak tempat,asyik peniaga je yang terkena.
Bukan Pasar Malam sahaja, begitu juga dengan Pasar Ramadhan. Penganjur yang sedap, lingkup Pasar Malam atau Pasar Ramadhan pun dia dah bawa duit. Bini dah bertambah. Kereta dah baru, yang lingkup peniaga. Peniaga berambus, penganjur perkena Peniaga lain pulak. Lagi cepat Peniaga bertukar ganti...lagi cepat Penganjur dapat duit. Lagi sombong le Penganjur, jalan pun dah mengepak lagak YB. Bukan dia je BINI pun lagak macam MAK DATIN...nada bercakap pun dah lain sombong...pantang peniaga tanya sikit melenting...Kita tengok pun meluat bukan takut. Tapi bila dah laki tambah cawangan hilang aksen Mak Datin.  
Janganlah  menggunakan alasan MPKJ nak serahkan semua pengurusan Pasar Malam kepada persatuan penduduk setempat konon nya nak isi duit tabungan persatuan, rekod kecermelangan orang lama menguruskan Pasar Malam di ketepikan. Kalau dekat JKR tu Penganjur lama dah di kategorikan KONTRAKTOR WIBAWA. Jangan lah takut dengan tekanan bendera Pemimpin Politik yang nak meraih simpati penduduk. Tak ada sebab Penganjur lama di ganti. Tenguk lah belum lagi rasmi mengambil alih,dah nak MENYANGAK duit peniaga.
Kalau MPKJ nak meluluskan lesen mereka, suruh meraka buka tempat lain.Di Pangsapuri Baiduri pun boleh buka pasar malam atau apa sahaja pasar di situ. Kenapa nak terbeliak mata dan merah mata berebut hari Isnin. Janganlah meraih untung atas jerih usaha orang lain.Buang lah sifat saki baki MELAYU tu...PHD.
Janganlah di ganggu hari Isnin. Cukuplah sudah hari Khamis MPKJ beri pada Fasa 4. Itu pun cuba wakil MPKJ turun padang tenguk dengan mata kepala sendiri suasana Pasar Malam hari Khamis, cuba pakar-pakar kerja sedikit sebagai panduan nak melulus pasar kalau penganjur nak buka seminggu dua kali di tempat sama. Peniaga Pasar Malam mungkin tak sekolah tinggi...  
INGATLAH...!! yang nak menyanyi lagu ' JERITAN BATIN ' bukan penganjur tapi peniaga. Nak memeriahkan Pasar Malam tu bukan penganjur tapi peniaga. Nak bagi PULUS pada MPKJ pun bukan penganjur tapi peniaga.Nak mampus pun bukan penganjur tapi peniaga. JUGAK....BUKAN, BUKAN, BUKAN...Wakil  Bendera Pemimpin Politik....tak kira le bendera apa sekalipun sama je....mereka bukan kira sapa mampus janji asyok,mereka akan ambil kisah nanti dah dekat nak pilihanraya baru punggung rasa panas berbulu nak bersalam dengan peniaga. Baru nak tanya khabar peniaga bila nak mampus.
INGAT LE MPKJ JANGAN BIARKAN PENGANJUR KEDARAH DUIT MELAMPAU ATAS KERINGAT PENIAGA. BUKAN SENANG CARI DUIT, NAK TERCABUT TULANG PENIAGA MENCARI DUIT SEMASA ORANG LAIN BELUM CELIK MATA...KAMI KELUAR CARI BAHAN NAK BERNUAGA  SAMPAI ORANG LAIN DAH MEROLOH, PENIAGA MASIH MEMUNGGAH DAN MENGEMAS BARANG. HANYA MECARI DUIT NAK MEMBESARKAN ANAK-ANAK.
SEDARLAH PERNIAGAAN PASAR MALAM BUKAN SEPERTI 10 TAHUN DULU, BOLEH KAYA TAPI SEKARANG, TAMBAHAN...SEJAK MASUK TAHUN 2010 DAN SEJAK CUACA TAK MENENTU DI MALAYSIA YANG ASYIK HUJAN DAN BARANG YANG MELAMBUNG NAIK NI PERNIAGAAN PASAR MALAM TERUTAMA PERNIAGAAN MAKANAN  DAH ' KAIS MALAM NAK CARI MODAL ESOK ' KADANG MODAL PUN TAK DAPAT KENA KOREK KERANA HUJAN NASI DAN LAUK PAUK DAH MASUK LONGKANG. BUKAN BOLEH DI SIMPAN ESUK. DAH RAMAI PENIAGA YANG GULUNG TIKAR. CARI PEKERJAAN LAIN.
JANGAN LE NAK CERITA PASAL TOPIK REDHO..KALAU TAK PAHAM DAN TAK MERASA..
TAHUN 2010 DAH NAK HABIS, LESEN PUN NAK DI PERBAHARUI, PENGANJUR MULA LAH BERCONGAK-CONGAK NAK CARI ANGKA SESUAI NAK MEMBAHAM PENIAGA.
TOLONG-TOLONG LE MPKJ PANTAU. PENIAGA TAK ADA TEMPAT NAK MENGADU......KALAU BUKAN MPKJ PADA SIAPA???
KALAU LAH PENIAGA PASAR MALAM TU BANYAK DUIT APA DI PERONJANG DIA TUNGGU PASAR MALAM BAIK BUKAK PASARAYA ALA TESCO.

No comments:

Post a Comment