"ASSALAMUALAIKUM"

"Terima kasih telah mengunjungi blog saya semoga dapat mengambil manafaatnya dan mohon maaf bila semua isi di dalamnya tidak sesuai dengan harapan anda "

Wednesday, October 20, 2010

OH ! ' PERAK ' NYA AKU.




Hari ini Rabu 20.10.2010, ayahnyah terpaksa bercuti berniaga kerana terpaksa menghadiri seminar AKPK Bank Negara di Junction Mall jam 1000 pagi. Hari ini juga berlaku dua kejadian lucu keatas ayahnyah. Satu semasa naik komuter dan satu lagi semasa di Suria KLCC.

Dah memang tabiat ayahnyah di latih tak suka lambat. Jam 0730 ayahnyah dah terpacak di Setesen Keretapi Kajang. Ayahnyah tak naik kereta sebab seorang je nak kesana, wannyah nya ada temujanji di klinik pergigian Beranang. Lagipun sebenarnya ayahnyah pun tak tahu nak parking kat mana. Sejak pencen tahun 1998, ayahnyah dah tak jejak kaki ke KL.Menggunakan perkhidmatan KTM ni lagi hebat....seingat ayahnyah akhir sekali tahun 1979. Memang tak tahu langsung dan tak ada pengalaman. Setelah membeli tiket komuter ke Bank Negara, ayahnyah terus ke flatform, belum sempat nak naik jejantas melintas ke flatform seberang, keretapi pun sampai.Melihatkan ada dua tiga orang berlari, ayahnyah pun ikut berlari naik tangga. Rasa nak tanggal kepala lutut...sudahle lutut ayahnyah memang sakit, dah tak ada 'grease'. Elok betul-betul nak menuruni tangga keretapi pun bertolak. Tercungap-cungap hampa ayahnyah di buat nya. Tapi....yang mengherankan ayahnyah orang di flatform  masih ramai tak naik keretapi tu. Ayahnyah bertanya pada satu hamba Allah, tentang keretapi yang baru berlepas tu...pendek je jawapannya 'Ekspress'. Kononnya nak ber 'silaturahim' dengan nya ayahnyah bertanya lagi tentang dimana ayahnyah harus berhenti kalau nak ke Bank Negara. Pendek juga jawapannya, ' Bank Negara '.

Rasa ayahnyah dia ni memang tak mahu mesra dengan orang atau ayahnyah bersangka baik dia tengah memikir atau menghadapi banyak masaalah..Lain orang lain masaalahnya...hanya dia je yang tahu. Sedang ayahnyah memikirkan-mikir mencari jawapan, keretapi pun sampai, orang di sebelah ayahnyah pun dah beredar menaiki keretapi. Elok je...pintu komuter di tempat ayahnyah berdiri terbuka dan ayahnyah terus meluru masuk.

Sampai di setesen Serdang baru ayahnyah perasan koc tu semuanya wanita. Bila ayahnyah bertanya kepada salah seorang penumpang, rupanya...ayahnyah tersalah koc. Kelam kabut ayahnyah meluru ke koc sebelah. Rasa malu tak tahu nak cakap...patut le ada dua tiga orang wanita memandang ayahnyah...agaknya mereka kata "selamba je orang tua ni ".

Ayahnyah memang ada terbaca berita tentang KTM buat koc wanita tapi terlupa sebab tak sangka pulak ayahnyah nak naik komuter hari ini. Tak terpandang atau terdengar 'signs' atau 'announcement' semasa ayahnyah di setesen Kajang.

Sampai di setesen Bank Negara, ayahnyah terus menyelesaikan tujuan ayahnyah ke KL
Ayahnyah bersembahyang zohor dan asar di Suria KLCC. Di situ ayahnyah terasa lucu, bila memasuki tandasnya. Apa tidaknya bila ayahnyah memasuki salah satu tandas, ayahnyah dapati paipnya tak ada 'hose'. Ayahnyah keluar masuk lagi satu tandas, ayahnyah lihat sama juga. Ayahnyah tekan punat dekat lampu 'sensor',air keluar untuk 'flush', yang kurang  berkata di hati kecil ayahnyah paipnya tak ada hose. Memang ganas pengguna di sini, habis semua hose hilang. Dalam memikir-mikir tentang hose, tangan ayahnyah memutar kepala paip agaknya terkuat, memancut air keluar dekat mangkuk tandas.Habis kuyup kasut dan stokin ayahnyah, terkejut dan kelam kabut di buatnya. Rope nye memang paip tu tak pakai hose.Tak pasai-pasai ayahnyah.... kena keringkan kasut dan stokin.Mat Bangla pencuci tandas tu tersengih je nengok telatah ayahnyah. Angin ayahnyah sekejap. Sebenornya memang salah ayahnyah...tak tahu...' PERAK ' DAN KALUT......Mat Bangla jadi mangsa. Ayahnyah tunggu sampai sembahyang asar nak keringkan kasut dan stokin baru ayahnyah balik ke Semenyih.


Banner begini yang didapati di Kajang. Sticker sebelah kanan yg boleh di dapati di koc dan kawasan tempat berdiri
Masa perjalanan pulang barulah ayahnyah lihat tanda-tanda perbezaan koc wanita kalau di KL Sentral ada announcement dibuat dan ada tanda warna pink. Di Kajang di gantung banner.


* KEPADA PENUMPANG WANITA YG NAIK KOMUTER DGN AYAHNYAH DARI KAJANG- SERDANG TADI, AYAHNYAH MINTA MAAF, BUKAN NIAT NAK MENCEROBOH TAPI.. AYAHNYAH MEMANG TAK PERASAN..KALUT..KALUT! ! !*

2 comments:

  1. APE LA AYAHNYAH NI...TAK PASAL2 BANGLA CLEANER TU KENA MARAH...HE HE

    ReplyDelete
  2. patut pun ayahnyah marah kerna menyenget je muka dia macam perli...

    ReplyDelete