"ASSALAMUALAIKUM"

"Terima kasih telah mengunjungi blog saya semoga dapat mengambil manafaatnya dan mohon maaf bila semua isi di dalamnya tidak sesuai dengan harapan anda "

Wednesday, October 6, 2010

Boleh Main Bola - Penasihat 25%

bukan ditapak ini sahaja orng berkurangan tapi disemua tapak pasar malam juga dilapurkan sama.

Beginilah setiap tahun selepas  je Hari Raya Aidilftri. Pengunjung Ke pasar malam akan berkurangan. Ada setengah tempat setakat sebelum maghrib je kita lihat ada orang, lepas maghrib dah mula lengang, tinggal para peniaga je yang ramai. Keadaan  akan menjadi lebih teruk kalau hari hujan. Langsung tiada berpengunjung.Kita boleh melihat deretan gerai peniaga tanpa halangan. Peniaga dah boleh bermain bola sesama sendiri.
Kalau berniaga barang-barang kering atau bukan makaanan, kalau orang tak beli boleh juga di simpan untuk esuk kerna ia tak rosak tapi....kalau barang makanan yang bermasak alamatnya ke tong sampahlah jawapan nya kerna ia tak boleh disimpan kehari esuk.
Pada tahun ini bahang keperitan berniaga selepas raya lebih teruk di bandingkan dari tahun lepas, dahlah harga barang melambung naik setiap hari. Dulu ada jugak kalau barang naik surat khabar atau media arus perdana melapurkan rungutan orang ramai....sekarang dah senyap sunyi....."orang kuat" kata harga barang dijamin tak naik tapi hakikat dan realiti nya para peniaga kecil dan penjajalah yang menanggung beban kenaikan harga yang melambung setiap hari macam tak ada badan yang mengawal.Heran bin ajaib dari mana yang dia dapat informasi harga barang yang tak naik, tu ayahnyah pun tak tahu.Harap-harap dia tak pakai " penasihat 25%" sudahlah. Asyik selesa dikerusi empuk kena diperbodoh kan pun dia tak sedar.

Tuan Penasihat 25%.

Patut nya sekali-sekala kenalah turun padang.Jangan dengar je kelentong penasihat.Baru takut orang nak sukahati menaikkan harga barang, terutama harga ayam. Harganya setiap hari macam harga saham di bursa saham. Ikut suka hati pemborong je nak naik harga, kami tahu le sebab kami hari-hari yang terlibat dengan jual beli barang. Usah banyak bagi alasan, usah kelentong, nak bercakap selidik dulu, usah dengar cakap penasihat kelentong. Jangan tunggu bila nak pilihanraya baru turun dari kerusi empuk tu.


gambar hiasan sahaja.bukan harga ayam penjaja ini yang naik.ayahnyah maksudkan pemborong/pembekal.Lihat lah peniaga boleh bersembang kosong menanti pelanggan.

Satu hal pulak dengan para penjaja dan peniaga pasar malam ni, mereka tak ada bersatu hati, harga barang dah naik tapi harga jualan masih ditakuk lama, takut nak naik...takut barang mereka tak laku. Tapi kalau berkumpul bukan main bercerita keluhan letih sahaja berniaga, untungnya tak ada, macam buat kebajikan tapi.. bila dicadang naik harga takut tak bersatu hati. Takutkan bayang-bayang. Pemborong kaya raya sukahati menaikkan harga barang, tak takut pun kena tindakan, sebab mereka tahu orang yang menjaganya dah lena kat kerusi empuk . Itupun kalau menyalak sekali sekala. Tak memberi kesan, dia sendiri pun tak tahu apa yang di salaknya.Atau mungkin kerana kebanyakan orang pasar malam orang seberang....bila tiba perkiraan untung, mereka tukar ke rupiah..itu yang terasa banyak agaknya.
Sepatutnya semua penjaja dan peniaga di wajibkan menjadi ahli persatuan penjaja. Dengan berpesatuan nasib dan kebajikan penjaja dan peniaga dapat terbela. Mereka dapat bersatu hati dan bermuafakat, dengan itu harga jualan dapat di selaraskan.Dulu memang ada persatuan dan ayahnyah pun pernah mendaftar menjadi ahli  persatuan penjaja....tahun pertama ok tapi tahun kedua bagi duit pendaftaran ahli, dengan kad keahlian tak di bagi, cerita persatuan pun sunyi senyap dan akhinya persatuan berkubur tanpa batu nisan.
Kali ini kalau adalah orang nak menubuhkan persatuan,ayahnyahlah orang yang menyokong penuhnya. Tapi moto persatuan, janganlah sama macam dulu 'Jangan lah ditanya apa persatuan buat untuk anda, sebaliknya tanya apa yang yang anda buat untuk persatuan' Sebenarnya moto itu untuk pemimpin yang tarak sekolah kerana tujuan orang masuk persatuan kerana mereka mahu nasibnya terjamin dan terbela,bukan nak bela nasib pemimpin persatuan.Bukan nak bagi ajk-ajk dan pemimpin persatuan  dan kroni-kroni membolot macam-macam kursus yang ditawarkan sedangkan ahli-ahli mendengar je sambil menelan air lior.Bukan juga nak bagi pemimpin persatuan dapat gelaran Dato' tapi ahlinya terbiar tak terbela.
Akhir sekali  ayahnyah menyeru semua peniaga dan penjaja, tak kira peringkat daerah atau negeri, mari lah kita bersatu. bermuafakat,kerana dengan berpesatuan kita akan lebih teguh, terbela dan terjamin.

'BERPESATUAN AHLI DI DAHULUKAN'

No comments:

Post a Comment